Thursday, September 1, 2011

E.I.D.U.L.F.I.T.R.I (S.Y.A.W.A.L 1.4.3.2)

Assalamualaikum

Alhamdulillah, sempat jugak nk merasa "Raya" utk thn ni. Alhamdulillah gak sempat Shalat Sunat Eidulfitri utk tahun ni jugak, walaupun pada mulanya suasana langit yg mendung seolah2 ingin hujan lebat, sedangkan pada masa tu ktorg di Masjid Ar-Rayyan, Permyjaya perlu shalat d atas tar (lapik ngn kanvas & sejadah) akibat x cukup ruang dlm masjid tu. Syukur Alhamdulillah, rupanya itu nikmat dr Allah SWT utk memayungi kami2 yg bershalat diluar ini supaya tidak merasa panas dpd matahari tersebut. Lagipun aku gna baju hitam, kalo hari panas, mmg masak la aku baii.

Plan 1 Syawal nk ke kuburans (berasingan tempat bg kubur2 Allahyarhams & Allahyarhamahs) bg famili sbelah ayah (mak aku converted to Islam, sygnya parents dia x sempat nk convert to Islam sblum dorg mninggal dunia), btw, both parents aku dh Yatim Piatu, so aku xdalah atok nenek direct yg nk d raya cm org lain (Alhamdulillah dh leh adapt the fact n move on). Anyway, aku jalan ngn Abig & Pacek dr tgahari till around 8 pm. Sempat la braya d rmh Subari2 Four (Sob) nun d Bakam (slain rmh Salley & Abig), tp sblm ke rmh Sob, ktorg beraya d rmh aku & Rasit. Last pit-stop raya ktorg Abig-tachi kt kompleks kastam (rmh abg Pacek). Lpas tu, aku cont'd raya hari tu ngn Cwan & Kamal plak, destination ktorg just rmh Ela (ni antara rmh yg 'wajib' pegi utk raya aku & Cwan). Kt rmh Ela cm beysa la, mmg happening (rindu trs ku kt Ela eh, hahahaha). Pnutup jenjalan 1st Syawal hmpir 12.00 am rasanya.

2nd Syawal plak ktorg pgi la kuburans tu. Setel kuburans, singgah jap kt Sea Line (kira kampong aku gak la, around 5 minit dr rmh skrg kalo jln clear). Pastu huha huha kt rmh jap, smpai la ptg. Ptg tu aku pun pgi try 'urutan / masas oleh org2 buta'. Utk keselamatan, x brani la nk try fullbody masas dlu (kt Miri ni ssh nk cari tpt masas yg tol2 masas, sebab majoriti yg ends dgn 'make love' dgn minah2 'pmasas' tu). So try urut kaki je dlu. Result dia mmg terbaek la! Mmg org buta yg buta urut, n Alhamdulillah urutan dorg mmg relieved la (x caya pegi try sdiri kt 'Blind Massage' kt Permyjaya ni, area2 blok2 sbelah stesen minyak Shell). InsyaAllah sblm blk Shah Alam next week, aku nk pkena body masas plak, nk buang angin2 lam bdn ni skit (sbenarnya ada gak rsa nk letak bebanyak bekam kt blkg bdn ni, tp takut ada infeksen la plak kt alat2 bekaman tu nti, so x jdi la, wat masas sudah). Mlm plak aku, Cwan, Kamal & Redzu pgi rmh Aiman (bkn yg 'x kesah' tu), pastu jmpa grup lain plak (Tahey, Apis Ganu, Rusdi & Maman) sbab nk raya kt rmh Rusdi, tp blm rezeki ktorg lgi (fully occupied), so ktorg (troops yg p rmh Aiman td) pun pgi la rmh Sam & Man. Besssst, aku sempat main bunga api. Hahahahaha. Tp mmg best, dpt tgk fireworks, exclusively secara life (Sam bli mercun yg letup2 d udara & lain2). Pastu aku blk rmh around 11 pm td.

Tp jgn silap, tujuan aku bkn nk crita bnda2 ni jek wahai pembaca2 skalian (kalo nk crita yg kt atas tu jek, mmg lmbat lagi la aku nk update blog ni), tp ni aku nk crita bnda lain lah. Alhamdulillah, smasa browsing kt 'news feed' fb tu, ada la mmber ni share video pasal religious etc. Pastu aku tgk byk la video2 pasal Dr Zakir Naik ni. Aku pun layan la video2 dia. Siyesly dia mmg hebat (trs aku teringat kt Ustaz Azhar Ganu tu). Tp mmg layan la video2 Dr Zakir Naik ni. Aku share skit la  ngn korg k, nti korg browse sndiri la kt tenet tu, just nk share Dr Zakir ni jek.





Dan byk lagi lah. Aku nk share la ngn korg2 pembaca ni. InsyaAllah ilmu yg baik tu dtg nya dr Allah SWT dan segala kekurangan tu dtg nya dr aku sendiri. Semoga b'sama2 kita saling b'pesan2 (amar makruf, nahi munkar) supaya kemanisan Iman itu dapat dirasai bersama. Selamat beramal guys.

Wslm



No comments: