Monday, June 27, 2011

Trip to Malacca 2011

Assalamualaikum.

Haaa, entry kli ni aku nk habaq skit kt hmpa pasai Malacca la ni (amacam, boleh gohet slang utara dh?). Okai2, cenggini lah, Malacca skrg bkn mcm Malacca dlu lg sbab yg skrg ni mmg best wei (haa org2 Mlaka, korg spatutnya bOngga skit sbab aku promot tpt korg ni ha).
Ok, I'll just cut the crap.

Aku? Hello, mmg la aku dh p situ ok, kalo x, xkan la aku brani nk promot sesaje tpt org kn. Kawe ni 2 kli doh mari Mlako, uih molek, ada kelahh (kelas) gitu. Yup, I've been there twice, 1st tu sja2 p lawat mmber pnya baby (Ariana Surfina nma dberi, tp 'uncle' ni pggil baby tu just 'surfer' jek).

Surfer & 'Uncle QS'
2nd time kawe p Mlako sebak kawe join trip 3 ari 2 male (ari Jemak sapa Ahad). Yes, trip mmg best. Ktorg p ke merata2 jelata tpt mcm ktorg ni mgsa plarian perang dunia ke 13 (dunia suda berakhir...bila kau putuskan aku... baik2 sma teman2 mu bla3 <--- yup, aku main hantam je labu). Tarikh ktorg p Mlaka tu aku lupa (sedangkn hari jdi jiran pun aku xtau, masakan pula aku xtau apa kaitannya kt sini...hik hik hik, sgguh x funny). Pastu aku lupa ktorg stay kt mna (tpt bmastautin spertiga malam, 14 marhallah dr Shah Ale), tp yg aku tau @ pasti, aktivit2 ktorg jek. Haha, spanner playa u (mcm 'screw u', suka2 taip, bkn nk maki sesape pon).

Ok2. Ktorg t'dampar jek kt destinasi psinggahan ktorg tu, lantas ktorg pun mulakan langkah kanan dgn beraktiviti bebas (bkn "B.E.B.A.S 2.0" tu). So aku & beberapa gerombolan frensss (tekan kn qolqolah tym sebut tu, bg ngade2 skit, tp Bila Ghunnah la kn) ku yg around 8 org ni pun p bjimba2 kt Jonker Walk tu, tp ktorg sggah sat kt kedai seafood pa ntah tu, mkn2 skit, pastu aku smpat la karok 2 lagu kt situ (biaqpun suara hancoq bsepah2) scara open air (chill la der, apa brg?).

Yg ni la
Seriously, aku mmg excited utk trip ni. Yelah, dh aku bkn org Melaka, so normal la kn (aku org langit, kt situ ada Sizuka, Doralin & puteri duyong). Pas mrayau2 mcm zombi kt Jonker Walk tu, ktorg pun balik ke kpg halaman masing2, dan ktorg pun hidup aman dan bhagia shingga ke akhir hayat. Hak tuih bjambol laa, ktorg blk motel masing2 (blk aku semua laki, jgn risau). Dh smpai blk, aku prsan sesuatu, aku lupa bwk alatan mndi. aku cuma bwk towel jek (berus gigi n the geng tu aku tadak noe, tinggai kt Sh Ale). So aku tggu esok pgi utk bli bebarang semua ni (mls nk trun blk mlm tu, lbh letih dr Gaban wakakau tenaga dh).

Around 5 - 6 am tu aku mcari2 zat rahsia yg katanya tsembunyi, moga chaya lelatu, x mbutakn mataku, moga segala puji bla3. Tp mmg awl la apek kt bawah tu buka kedai eh, aku turun2 jek kedai tu mmg tpampang luas dh (mcm dlm akhbar wa ckp lu). So aku pun jale2 n jale la gak, sbab nk tgk cemane ghupe pagi @ Malacca (skitar ktorg je la) ni. Ohya, aku ingt blk, motel ktorg bdekatan ngn bgunan TNB kalo x silap.

Ni lorong motel ktorg
Ignore kn mata yg merah tu & p tgk signboard tu, haa, aku dok kt area2 lorong ni la.

So dh setel bkemas pgi tu, ktorg p la kn tpt2 bsejarah kt pusat bndaraya. Hm, malangnya aku x bawak baju bkolar, tp nasib baik la ada insan yg bgi aku gna baju dia utk pgi tu, slamat oden teruih. So ktorg pgi area2 Istana Mlaka, smpai la ke Siam, xdalah smpai perahu tsadai kt tgh bandaraya tu je, alah, perahu besaq tu la, kalo xtau gak, p la tgk sndiri nti.

Dlm istana, aku tgelak sdiri tgk mamat yg kna tgkap nih, tedah gilak rupanya koh!
Agak panas wa ckp lu
Dpn istana
Kesian tadak org tlg amik gambaq.

Ptg tu plak ktorg kna bantai ngn explorace la plak. Rerase cm participate utk Explorace: Amazing Asia betoi tym ni, dh tu ktorg blari2an kecil kt tgh2 bandaraya yg dkelilingi oleh seantero warga global (tym ni aku smpat p cari Maria, gadis sunti b'warganegara Argentina, tp x jumpaq la plak). Tp sronok gak la, sesekali sesekala blarian d tgh panas (bru lah aku tampak penuh ngn passion tym blari2an cenggini). Habeh je explorace tu, aku p bantai kaki ni kt Thai Massage's branch Malacca ni (urut kaki je ok, siyes rasa cm nk tcabut stp sendi2 kaki ni ha).

Otw blk motel, kaki still leteh, even lps massage, n aku xtau apa mksud tulisan kt tiang tu, tp nmpak cool, so aku pun pose la kt situ.
Mlm tu plak aku plan la nk p bli bebarang kt Jonker Walk (aku still x sure, Jonker Walk @ Jonker Street nma tpt tu, ingt2 lupa dah) utk cari bebarang best sbab mlm sblm tu ktorg lmbat smpai situ n stalls pun byk dh tutup. Tp plan tu pun free2 je tkubur sbab ktorg pnya next aktiviti adalah bjimba2 d tgh bandaraya dgn mggunakn bot2 pelancongan n lps tu ktorg akn blah dr situ n p mkn makanan seafood kt tpt yg turut aku lupa (tp luar bndaraya, tp spertinya makan d kawasan yg bhampiran ngn laut sbab tpt makan ktorg tu pun atas air dh partially). Tp agak seghonoque (qolqolah main peranan lgi) gak jale2 atas bot tu. Mmg stylo la bgnan2 skitar tu (sbab byk yg ada grafitti plek2 tpampang kt sbilangan besaq bangunan situ). Trust me, I'm a QS (quantity surveyoq noe) n I taw ler nilai2 aesthetic ni cemane. Hik3.

Gambaq2 kt bwah ni courtesy dr klasmet aku, Faizal Ali (dia ni org Malacca n mrupakn pgemar seni2 fotografi ni).










Male tu, peruk kawe ni meme raso nok letuk je. Knyg gila wei mkn kt seafood dh (tmbahan pula aku sorg jek laki kt meja tu & ktorg mmg x ckup korum, alamatnya aku kna xtra mkn la plak).

Last day, pgi tu ktorg just pgi jenjale gna Mr. Quacker (mamat ni dorg gna utk perang, ala2 mesin mcm dlm lagu "Ghost of You: Roman Kimia Saya", yg p hantaq depa kt tpi pantai tu). The thing is, kwsn yg ktorg lalu ni sbnarnya xda dlm map Malacca, 20 yrs previously. Mksudnya ni kwsan yg ditambak (snang crita, Land Reclamation la wei). Pmandu plancong ktorg pun best gak masa tu. Ohya! Aku dpt cenderamata free2 sbab dpt jawab soklan pmandu plancong ni. Hik3. Pastu ktorg pun bt aktiviti bebas (masih lgi bkn "B.E.B.A.S 2.0" tu) lgi sblm heading blik ke Sh Ale.

Naik Quacker, kli ni ronda perairan Malacca plak. Jgn risau la, mmg xkan mabok laut pnya naik 'si Itik' ni.
Yup, tgh naik Menara Taming Sari.
1st tym pegang kuda hidup. Ohya, kt leher tu cenderamata dr Mr. Quacker. 
Aku rsa la, bgi2 org yg nk mlancong ke Melaka ni, korg mmg x rugi kalo mai sini. Berbaloi2 wa ckp lu. Moh ler p Melaka.

Apa kata org tek? Nyk x, meli x, bjalan2 jk keja! 

So, ayoh! Lekas2 la kta b'sama2 bcuti2 Malaysia kt Melaka ni. Err, mksud aku korg pnya turn lgi.

Wslm.

2 comments:

Hamimi Kun said...

Best2...aku blum gik dtg Melaka.huhu.sigek lawak, "Tedah gilak muka nya..."haha

Unknown said...

mejin jk ko, aku lmk lalu terenti dpn patong ya tek, tedah ku ngga situasi nya knk tgkap gia. tp lucu ada juak.